Leasingwagens minder belast?

‘Wij zijn geen vragende partij voor uitzonderingsmaatregelen. Daar hebben we ook nooit voor gelobbyd’, is dinsdag te horen bij de sector van leasingmaatschappijen in reactie op de vergroening van de verkeersbelasting. Via een vergroening van de verkeersbelasting wil de Vlaamse regering de aankoop van milieuvriendelijke wagens aanmoedigen. De maatregel geldt echter niet voor leasingwagens, omdat er geen overeenstemming is met het Brussels en het Waals gewest. ‘Als de financiële regeling veel gunstiger is in een van de gewesten, valt het natuurlijk te verwachten dat de maatschappijen daarop zullen inspelen’, zegt Frank Van Gool, directeur van sectorvereniging Renta.

Vlaanderen telt 300.000 leasingwagens en Brussel 60.000. In Wallonië zijn momenteel geen spelers gevestigd en het is mogelijk dat het Waals gewest hen probeert te lokken met een gunstiger regeling, denkt Van Gool. ‘Wallonië is vragende partij om leasingmaatschappijen te ontvangen.’ Volgens Renta heeft de Vlaamse overheid de bedrijfswagenrijders de afgelopen jaren in de richting van dieselmotoren gedreven. Het voordeel alle aard (VAA) voor de werknemer is immers afhankelijk van de CO2-uitstoot, en daarin scoren veel hedendaagse dieselmotoren goed. ‘Intussen blijkt natuurlijk dat er nog andere factoren zijn om de milieuvriendelijkheid van een wagen te meten’, zegt Van Gool. ‘De toekomst ligt volgens ons bij benzine-hybrides.’

Opmerking van AB Lease...
Maar dan dient men wel nog altijd rekening te houden met de jaarlijks afgelegde kilometers. De meeste Benzine Hybrides rijden immers maar 30 km op hun batterijen, daarna schakelen ze over op benzine. Uit verschillende tests is reeds gebleken dat een diesel vanaf 20.000 Km / jaar nog altijd zuiniger is. Laat u dus niet alleen misleiden door de hoge fiscale aftrekbaarheid. Wij informeren u graag vrijblijvend verder.

Bron: BELGA